Tuesday, November 9, 2010

RUMAH TERENGGANU : DESTINASI TERAKHIR ROADSHOW

KAHERAH, 6 NOVEMBER : Seksyen Hayyu ‘Asyir, menjadi destinasi terakhir edisi jelajah Kaherah melalui Roadshow Gempur Syakhsiyah di bawah gabungan tiga unit, Unit Biah Solehah, Unit Hisbah dan Unit Bait Muslim. Gabungan tiga unit di bawah Lajnah(Unit) Dakwah dan Pembangunan Insan itu telah pun mangakhiri  roadshow mereka di kawasan Hayyu ‘Asyir setelah menjelajah cawangan muhafazah, kawasan Hayyu Sabiek dan kawasan Rab’ah. Majlis diadakan di Dewan Rumah Terengganu berjaya menghimpunkan ahli dari negeri Pahang, Terengganu dan Perak.

Tajuk forum “Mengembalikan Identiti Akhlak Islamiyyah” berjaya dikupas oleh ahli panel yang mewakili tiga unit tersebut. Forum yang dipengerusikan oleh Saudara Mohd Hafizzu Azri menampilkan Saudari Rashidah Mujahid, wakil Unit Bait Muslim, Saudari Norazura Rahim, wakil Unit Hisbah dan Saudara Al-Hasyir Mohd Rabeh. Majlis bermula selepas solat Isyak secara berjemaah. Pamplet bagi ketiga-tiga unit diedarkan bagi memberi pendedahan dan pengenalan awal kepada yang hadir. Selain itu, borang kaji selidik turut diedarkan.

Timbalan Pengarah Roadshow, Saudari Fatehah mewakili ucapan Pengarah dalam ucapan aluan ketika majlis bermula. Beliau menyebut beberapa perkara penting antaranya tujuan dan objektif roadshow diadakan. Perjalanan AJK Pelaksana  mejelajah sekitar kawasan penempatan mahasiswa Malaysia, bukanlah satu perjalanan yang biasa, bahkan ia merupakan salah satu cara bagi mengembalikan suasana Islam yang dikehendaki Islam itu sendiri. Yang Dipertua Keluarga Terengganu, Saudara Mohd Ridzuan Abu Bakar turut berucap mewakili tuan rumah. Beliau mengalu-alukan roadshow yang diadakan.

“Unit Bait Muslim bukanlah ditubuhkan semata-mata mahu menjodohkan pasangan, namun ia merupakan satu wasilah terbaik bagi mereka yang ingin mencari pasangan mengikut anjuran Islam. Unit ini juga berperanan memberi kebajikan bagi mereka yang telah berkahwin”, ujar Saudari Rasyidah. Para hadirin turut disajikan dengan tayangan slide setiap unit dan tayangan mengenai perlaksanaan hukuman terhadap pelaku-pelaku maksiat yang telah dibuat di Indonesia.

Majlis penyampaian hadiah dan banner bagi setiap wakil negeri yang hadir telah disempurnakan oleh Saudara Mohd Adlan Mokhtaruddin, Naib Presiden I merangkap Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM. Beberapa wakil HEWI PMRAM turut hadir memeriahkan majlis iaitu, Saudari Hurriyyah Abdul Mokti, Ketua Unit Dakwah dan Pembangunan Insan HEWI, Saudari Samihah Abdullah, Ketua Unit Muhafazah HEWI dan Saudari Nurul Hasanah binti Yahuza, Ketua Unit Pendidikan dan Komunikasi Bahasa. Majlis berakhir dengan sedikit jamuan ringan.

No comments:

Post a Comment